|
Graag willen we u updaten en bijpraten over een aantal zaken, die voor u van belang kunnen zijn.
|
- Uitslag BIZ.
Een stemming is altijd spannend. Op 15 september werden de stemmen geteld van de BIZ in aanwezigheid van een aantal ambtenaren, samen met wethouder Hopmans, het bestuur van Sterck, een afvaardiging van de pers en een aantal geïnteresseerde ondernemers. En dat alles onder het toeziend oog van een notaris. De wethouder zei (niet zonder leedvermaak!) tegen het bestuur van Sterck: “nu weten jullie eens wat het is, wanneer er verkiezingen zijn”.
Voor de stemming van de BIZ voor de periode van 2026 tot en met 2030 (vijf jaar) werden er 338 stembiljetten verspreid. Hiervan kwamen er 197 retour (58 procent). Daarvan waren er 146 voor- (74 procent) en 51 tegenstemmers (26 procent). Hiermee werd voldaan aan de twee voorwaarden om de BIZ te mogen invoeren, namelijk ten minste 50 procent van de ondernemers dienen te stemmen en daarvan dient twee derde voor de BIZ te zijn.
Een vergelijking is altijd interessant: De cijfers voor de stemming uit 2022 voor de periode 2023 tot en met 2025 lieten als resultaat zien: 351 biljetten verspreid, 214 retour en daarvan 152 voor, 61 tegen en één ongeldige stem. In procenten dus toen 71 procent voor en 29 procent tegen.
Wat leert ons dat? Er zijn procentueel iets minder stembiljetten retour gekomen, maar er was een lichte stijging van het aantal voorstemmers en dus een lichte daling van het aantal tegenstemmers. Het uiteindelijke resultaat is, dat we weer voor vijf jaar uw belangen mogen behartigen. Wij (het bestuur) zijn bijzonder blij daarmee en danken de voorstemmers voor het vertrouwen, dat ze ons hebben gegeven. Dat neemt niet weg, dat wij er ook zijn voor de tegenstemmers. Als u ergens mee zit, staat het ieder te allen tijde vrij om dit te communiceren met het bestuur via secretariaat@sterck-boz.nl. Wij zijn er namelijk voor iedereen!
- Korte blik vooruit.
Volgend jaar op 18 maart worden er plaatselijke verkiezingen gehouden. Feitelijk betekent dit, dat de nieuwe BIZ-periode min of meer samenvalt met het aantreden van een nieuw college. Voor ons is het belangrijk om onze wensen zorgvuldig te formuleren en tijdig te communiceren, eerst naar de politiek toe en dan naar een nieuw college.
Wij vinden het belangrijk om de stad als een totaal project te zien. Alles hangt met elkaar samen. We vinden het essentieel, dat de binnenstad een aangename plaats is om te bezoeken (te beleven of te winkelen) of te wonen of te werken. Dat betekent, dat de randvoorwaarden daaraan moeten zijn aangepast. Bezoekers en gebruikers van de binnenstad moeten een WAUW-effect ervaren. En daar zijn we nog lang niet!
Er is nog veel werk te verrichten. Het oude model van voorheen, winkels en nog eens winkels, werkt niet meer en is definitief voorbij. We moeten nadenken over bijkomende functies, die goed in zo’n binnenstad passen. Wonen is essentieel en zorgt voor beweging. Grootschalige bewoning aan de rand van het centrum op diverse locaties (Plein 13, Westersingel, hopelijk binnenkort ook het voormalige Katrientje… ) zorgt voor extra traffic naar die binnenstad.
Wij zijn klaar om voor u de discussie aan te gaan met de beleidsmakers!
- Vooraankondiging: Algemene Ledenvergadering 2025.
Mogen wij u verder vragen om de avond van maandag 10 november alvast te reserveren in uw agenda voor de Algemene Ledenvergadering (ALV)? Deze zal plaatsvinden in “Den Enghel”, Grote Markt 19 te Bergen op Zoom en vangt aan om 18.15 uur. Omdat we in broodjes met koffie en thee voorzien, dient u zich aan te melden. U krijgt binnenkort de officiële uitnodiging met agenda en de link voor aanmelding daarbij.
- Bijdrage door de Gemeente aan onze Nieuwsflits.
Met veel genoegen maken wij ruimte vrij in onze Nieuwsflits voor een bijdrage van de Gemeente van de hand van Luna Heuperman. Zie hiervoor de bijdrage hieronder. Zowel de inhoud van deze bijdrage als de vorm van communicatie daarvan naar onze leden toe weerspiegelt de goede samenwerking tussen de Gemeente en Sterck.
Nieuwe plek voor samenwerking: de HUB-Binnenstad.
Leuk nieuws voor onze binnenstad! De gemeente opent binnenkort de HUB-Binnenstad aan de Lombardenstraat 17: een werkplek midden in de stad, waar het gemeentelijk binnenstadsteam drie ochtenden per week zichtbaar en aanwezig is.
Het pand wordt kosteloos beschikbaar gesteld door Krabbegat Vastgoed. De gemeente betaalt enkel de gebruikskosten. Tegelijkertijd draagt deze invulling bij aan zogeheten ‘’placemaking’’: door een leegstaand pand tijdelijk te benutten, brengen we nieuwe dynamiek in de straat.
Sterck is enthousiast over deze ontwikkeling. De HUB biedt een zichtbare plek waar gemeente, ondernemers, bewoners en partners elkaar kunnen ontmoeten, ideeën kunnen delen en samen kunnen werken aan een aantrekkelijke en levendige binnenstad.
Ook Sterck maakt gebruik van deze locatie voor overlegmomenten en kleinschalige bijeenkomsten. Daarmee wordt de HUB een gezamenlijke werk- en ontmoetingsplek, waar samenwerking echt tastbaar wordt.
Loop gerust eens binnen met vragen, ideeën of plannen die bijdragen aan de toekomst van onze binnenstad – of gewoon om kennis te maken met het team.
Openingstijden: Dinsdag 09.00–13.00 uur; Woensdag 13.00–17.00 uur; Donderdag 09.00–13.00 uur.
De feestelijke opening door wethouder Hopmans is dinsdag 5 november om 15.00 uur
Bewaakte fietsenstalling keert terug in binnenstad
Nog meer goed nieuws voor bezoekers en ondernemers: per 2 januari 2026 opent de gemeente Bergen op Zoom opnieuw een bewaakte fietsenstalling in de binnenstad. Daarmee wordt ingespeeld op de groeiende behoefte aan veilige stallingsplekken, zeker nu steeds meer mensen met (elektrische) fietsen de stad bezoeken.
De stalling komt terug op het Pastoor Joorenplein en wordt met enkele aanpassingen opnieuw in gebruik genomen. De bemensing wordt verzorgd door Parkeerbeheer Bergen op Zoom B.V., in samenwerking met WVS en ISD, waardoor ook werkervaringsplekken ontstaan.
De voorziening sluit aan bij de Toekomstvisie Binnenstad 2030, waarin goede fietsvoorzieningen een belangrijke randvoorwaarde zijn voor een aantrekkelijke, bereikbare en duurzame binnenstad.
Sterck juicht deze stap toe. Een bewaakte fietsenstalling verhoogt het veiligheidsgevoel, draagt bij aan de beleving van de stad en stimuleert duurzaam vervoer. Allemaal ingrediënten voor een sterke, levendige binnenstad.
Doe mee met het Binnenstadsgesprek De gemeente Bergen op Zoom voert op dit moment de Visie Binnenstad 2030 uit. Er lopen verschillende projecten om de binnenstad aantrekkelijker, groener en toekomstbestendig te maken.
Om te weten hoe ondernemers deze ontwikkelingen ervaren, heeft de gemeente een korte vragenlijst opgesteld: het Binnenstadsgesprek. Daarin kun jij aangeven wat er volgens jou al zichtbaar is, wat goed werkt en waar nog kansen liggen.
Met jouw input kan de gemeente de uitvoering verder aanscherpen en blijven we samen bouwen aan een sterke binnenstad.
Invullen kost slechts 5 minuten Doe mee via deze link
- Wat is er nog te doen in 2025?
Voor veel ondernemers breekt er een drukke tijd aan met het eindejaar in zicht. Wij attenderen iedereen op de Magische Winterweken, die plaatsvinden in de weekends van 12 tot en met 14 december en van 19 tot en met 21 december.
Wij wijzen jullie verder nog op twee Belgische nationale feestdagen (iedereen vrij daar), die we in Nederland niet kennen, namelijk vrijdag 1 november (Allerheiligen) en dinsdag 11 november, (Wapenstilstand WW1), die in Bergen op Zoom anders wordt ingevuld. Veel Belgen zullen er voor kiezen ook maandag 10 november vrij te zijn. Mogelijk, dat er op die dagen meer Belgen dan normaal zullen afzakken naar de Markiezenstad. Doe er uw voordeel mee.
- Sterck website voor de leden.
Soms krijgen we van de achterban te horen, dat ze niet weten, wat Sterck allemaal doet. Uiteraard staat het u vrij om een mailtje te maken naar secretariaat@sterck-boz.nl, maar feitelijk vindt u alles ook terug op de website Sterck.bergenopzoom.nu, die speciaal bestemd is voor de ondernemers. Het is zeker de moeite waard om daar regelmatig op te kijken. Daar vindt u ook alle vergaderverslagen en nieuwsflitsen terug.
Wij zien jullie allemaal graag allemaal op de ALV en wensen jullie veel succes met en inspiratie voor jullie onderneming.
|
|
Met Vriendelijke groeten,
|
|
|
|
|
|
|
|
|